Monitorování činnosti systému
Vzhledem k předpokládané automatické činnosti komunikačního serveru a klienta
bez nutnosti trvalého dozoru obsluhy byl do systému Přenos zabudován rozsáhlý
monitorovací systém, který zaznamenává stavy systému během jeho chodu. Záznamy
jsou ukládány do LOG souborů, kde jsou k dispozici pro pozdější
rozbor.
Podobně jako u příkazových souborů i u LOG souborů existuje dvoustupňová
hierarchie. První stupeň představuje Globální LOG soubor, ve kterém se nacházejí
informace o připojovaných klientech, bezpečnostní hlášení, hlášení o průběhu
autentizačních procesů apod. Druhý stupeň je pak Lokální LOG soubor samostatný
pro každého klienta, ve kterém lze nalézt podrobnosti týkající se zpracování
jednotlivých příkazů skriptového jazyka, chybová hlášení k těmto příkazům apod.
Na obrázku 4 je ukázka části obsahu lokálního
LOG souboru. Je možno řídit způsob jakým budou LOG soubory vytvářeny:
- LOG soubor má stále stejný název (MCONNECT.LOG, CONNECT.LOG).
Maximální velikost LOG souboru je nastavitelná a po jejím překročení se
stávající LOG soubor přejmenuje na *.LO_ a vzniká nový LOG soubor. V systému
jsou tedy k dispozici záznamy jejichž velikost je dána dvojnásobkem maximální
velikosti LOG souboru.
Tato metoda je vhodná pro systémy s omezenou velikostí ukládacího prostoru.
Nevýhodou je ztráta informací při přepisování záložních *.LO_ souborů.
- LOG soubor obsahuje v názvu datum (2202MAIN.LOG, 2202XXXX.LOG). Nastavuje
se počet dní, po který se bude do LOG souboru zapisovat. Po uplynutí
stanoveného intervalu se vytvoří nový LOG soubor s aktuálním datem v názvu.
V systému jsou k dispozici všechny záznamy minimálně za období jednoho
roku.
Tato metoda je vhodná tam, kde je důležité uchovávat veškeré informace o
chodu systému. Je dobré ji použít spolu s vhodným archivačním režimem.
Nevýhodou je větší náročnost na kapacitu disku. Množství ukládaných dat
však výrazně závisí na hustotě komunikačního provozu.
Obrázek 4 - Ukázka obsahu LOG souboru
|